Växtlighet på altanen






Ni kanske såg det bedrövliga krusbärsträdet i ett tidigare inlägg.
Den övriga växtligheten i krukorna på altanen på landet
är dock i bättre skick.



St Paulior har ersatt de utblommade penseerna i krukorna på borden.


Busktomaterna som jag frösådde på vårvintern
är frodiga som sjutton efter allt vattnande med hönsgödsel.
Nu väntar jag bara på att tomaterna ska mogna. 


Även basilikan är frodig,
den här bilden är tagen bara ett litet tag efter att jag plockat massor av blad.



Örtkryddor har varit ett stående inslag i maten i sommar
och nu blir det både örtoljor och pesto framöver.

He en skön torsdag!





 




Kommentarer

LisaA sa…
Vilken härlig grönska!
Vad gödslar du basilikan med som är så där frodig, undrar Lisa som köpt hem mååånga basilikor som aldrig tar sig!
I min smak sa…
Hej Lisa
Det kan vara svårt att få basilika som man köper i butiken att ta sig i kruka, kolla noga att rötterna ser friska ut. Jag brukar så basilika på våren mest för att jag längtar efter grönt då. Sedan är det bara att vattna med hönsgödsel som fått stå ett tag i vattenkannan. Ja och så gillar basilikan värme och sol så svarta krukor är bra. En fördel är ju också att ju mer toppar man knipsar desto mer förgrenar den sig. Lycka till!
Susanne
LisaA sa…
Tack för tipset!
Skall bums verkställas och så hoppas vi på tur för vem vill inte bjuda på pesto och bruschetta av egenodlad basilika!

Trevlig Helg!
Lisa